Zmiana imion i nazwisk

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

1. Wnioskodawca przedstawia do wglądu dokument stwierdzający tożsamość.

2. Wniosek, który musi zawierać:

  • dane osoby, której zmiana dotyczy: imię (imiona), nazwisko oraz nazwisko rodowe,
  • wskazanie kierownika urzędu stanu cywilnego, który sporządził akt urodzenia oraz akt małżeństwa, jeżeli zmiana imienia lub nazwiska będzie dotyczyła tego aktu,
  • nr PESEL,
  • imię i nazwisko, na jakie ma nastąpić zmiana,
  • wskazanie miejsca sporządzenia aktu urodzenia małoletnich dzieci, jeżeli zmiana imienia lub nazwiska będzie dotyczyła tych aktów,
  • adres do korespondencji wnioskodawcy,
  • uzasadnienie,
  • oświadczenie wnioskodawcy, że w tej samej sprawie nie złożył wcześniej wniosku do innego kierownika urzędu stanu cywilnego lub nie została wydana już decyzja odmowna.

a) Jeżeli wnioskodawca i jego małoletnie dzieci nie posiadają aktów stanu cywilnego sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz
z wnioskiem o zmianę imienia lub nazwiska wnioskodawca składa wniosek o transkrypcję zagranicznych dokumentów stanu cywilnego.

b) Ponadto do wniosku dołącza się inne dokumenty uzasadniające zmianę.

W przypadku ubiegania się o zmianę imienia lub nazwiska dla małoletniego dziecka konieczna jest zgoda drugiego rodzica. Jeżeli dziecko ukończyło 13 lat musi wyrazić zgodę na zmianę. Zgoda powinna zostać wyrażona osobiście lub w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym. Osoby zamieszkałe za granicą mogą wyrazić zgodę za pośrednictwem konsula RP. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, każde z nich może zwrócić się do sądu opiekuńczego o wyrażenie zgody na zmianę.

Miejsce złożenia dokumentów

Urząd Stanu Cywilnego

ul. Juliusza Słowackiego 6

26-640 Skaryszew, pokój 17

tel. 48 61 03 089 w. 122

Opłaty

Decyzja o zmianie imienia lub nazwiska podlega opłacie skarbowej 37 zł. Zapłaty opłaty skarbowej należy dokonać przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Skaryszew lub bezpośrednio w kasie Urzędu.

Termin i sposób załatwienia

1. do 30 dni2. do 2 miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 17 października 2008r. o zmianie imienia i nazwiska (Dz. U.z 2008 r. Nr 220, poz. 1414 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006r.o opłacie skarbowej( Dz.U. z 2015r poz.783 z późn. zm.)

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Mazowieckiego, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Skaryszewie.

Inne informacje

Uzasadnienie wniosku i termin załatwienia sprawy:

Zmiany imienia lub nazwiska można dokonać wyłącznie z ważnych powodów,
w szczególności gdy dotyczą zmiany:

  • imienia lub nazwiska ośmieszającego albo nielicującego z godnością człowieka,
  • na imię lub nazwisko używane,
  • na imię lub nazwisko bezprawnie zmienione,
  • na imię lub nazwisko noszone zgodnie z przepisami prawa państwa, którego obywatelstwo również wnioskodawca posiada.

Zmiana nazwiska może dotyczyć nazwiska noszonego aktualnie lub nazwiska rodowego.

Zmiany nazwiska nie dokonuje się w przypadku ubiegania się o zmianę na nazwisko historyczne, wsławione w dziedzinie kultury, nauki, działalności politycznej, społecznej albo wojskowej, chyba że osoba ubiegająca się o zmianę posiada członków rodziny (małżonek, wstępny) o tym nazwisku.

Zmiany imienia lub nazwiska cudzoziemca, który uzyskał w Polsce status uchodźcy można dokonać wyłącznie ze szczególnie ważnych powodów związanych z zagrożeniem jego prawa do życia, zdrowia, wolności lub bezpieczeństwa osobistego.

Wydanie decyzji następuje w terminie do miesiąca od daty złożenia wymaganych dokumentów.

 

Inne informacje

Ustawę o zmianie imienia i nazwiska stosuje się do:

  • obywateli polskich,
  • cudzoziemców niemających obywatelstwa żadnego państwa, jeżeli mają
    w Rzeczypospolitej Polskiej miejsce zamieszkania,
  • cudzoziemców, którzy uzyskali w RP status uchodźcy.

Decyzje w sprawach określonych w ustawie wydaje kierownik urzędu stanu cywilnego albo jego zastępca, do którego złożono wniosek.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 25 maja 2017 01:37
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 104
28 czerwca 2017 14:48 Administrator - Aktualizacja danych sprawy.
25 maja 2017 01:38 Administrator - Dodanie załącznika.
25 maja 2017 01:37 Administrator - Dodanie załącznika.